مبلمان شهری، اداری و منزل هر کدام عرصه وسیعی از تولید و اشتغال هستند؛ پارکها نیاز به تخت، صندلی، میز و حتی میز شطرنج دارند. اسباببازی کودکان و محوطه ورزش بزرگسالان، همه بر اساس نیاز جامعه در حال رشد است؛ همانند همین امر برای یک محیط اداری، ما نیازمند صندلی، میز و امکاناتی نظیر فایل، کمد و امثال آن هستیم؛ در منزل نیز این امور مورد نیاز است.
حداقل یک میز نهارخوری با چند صندلی، کاناپه، مبلهای تک نفره و عسلی، کمد و بوفه چیزهایی است که انتها ندارد؛ به خصوص اینکه در ایران، به علت وجود نوروز، عمر تمامی این تجهیزات یک سال بیشتر نیست و کسی که یک عید را با مبلمان گذرانده، عید بعدی را نمیتواند با همان بگذراند؛ اگر آنها را دور نریزد، حداقل آن را به حراج میگذارد؛ حراج در واقع یک مزایده است. مزایده وسایل دست دوم که اغلب آن مبلمان میباشد، زیرا دکوراسیون داخلی منزل بسیار مهم است. همه کوششها و فعالیتهای انسان برای داشتن منزلی خوب و با دکوراسیون عالی است. اگر یک عمر زحمت بکشد، ناراضی نیست که آن را بدهد و یک دست مبلمان و یا دکوراسیون مناسبی برای منزل داشته باشد؛ زیرا ایرانیان از گذشته تخت را دوست داشتند و اکثر پادشاهان ایران بدون تخت نبودهاند و حتی آنقدر تخت مهم بوده است که پای آن هر جا گذاشته میشد و از همان ابتدا این دکوراسیون هم از همین چوب بوده است. گرچه اکنون جنس بسیاری از آنها، کائوچو یا فلز میباشد.
اولین تخت
شاید اولین تخت در تاریخ، همان تخت سلیمان باشد که متعلق به حضرت سلیمان(ع) یکی ار انبیای الهی است. البته در زمان ایشان مبلمان بسیار پیشرفته شد، در آیات قرآنی صحبت از تجهیزات وسیع و بسیار بزرگ در زمان حضرت سلیمان هستیم؛ اما شاید صندلی را بتوان به حضرت ادریس نسبت داد؛ زیرا ایشان اولین کسی بود که کلاس تشکیل داد و تدریس را آغاز کرد و کلمه ادریس نیز از ریشه همان کلمه است. در طول تاریخ کشفیات انبیای الهی به نام دیگران ثبت شد و لذا ما تخت را بیشتر برای پادشاهان میبینیم. حتی برخی از آنان برای اینکه تخت پرنده یا قالیچه پرنده معروف حضرت سلیمان را به فراموشی بسپارند و خود را صاحب آن بدانند، مرغانی را بر بالای تخت خود بستند تا با پرواز آن مرغان، تخت نیز به پرواز درآید. تدریس هم با عنوان فلاسفه، مخصوصاً در یونان غصب شد. گرچه در یونان هر معلم یک شاگرد بیشتر نداشته و روش تدریس استاد- شاگردی بوده است و لذا مثلاً سقراط یا افلاطون، بیشترین اوقات خود را با یک شاگرد میگذراندند؛ در حالیکه مثلاً در سرگذشت حضرت یعقوب میخوانیم که او همه کودکان را جمع میکرد و یکجا درس میداد. اصول آموزش انبیاء که قبل از فلاسفه بودند، بسیار پیشرفته بود، زیرا متن درس از سوی خداوند به آنان داده میشد و شاگردان چون لوح تمیزی، هرچه را میانگاشتند، فرا میگرفتند؛ در حالیکه کلاس افلاطون بر اساس تخیلات خود او و ترسیم غار وحشتناک و تاریک او بود و یا چانه قوی و سفسطه و یا به اصطلاح جدل قوی ارسطو بوده است. لذا در مورد مبلمان هم همینطور است. یکی از دلایل مهم آن آیات قرآن است که هرجا بهشت را معرفی میکند، از سرر مرفوعه یعنی تختهای بسیار زیبا و بلند یاد میکند.
اشتغال تاریخی و مطمئن
ساخت مبلمان و استفاده از چوب یک اشتغال دائمی است و هیچگاه در طول تاریخ تعطیل نشده و دچار رکود یا سستی نشده است. به قدری این اشتغال زیبا است که میبینیم انسان سرمایههای مهم زندگی خود مانند جنگلها و مراتع را قربانی این اشغال میکنند. شغل نجاری از انبیاء به مردم به ارث رسیده است و اغلب میبینیم طرحهای نوین و مورد نیاز را از سوی آنان به مردم ارایه میشده است. در زمانی این مأموریتها انجام میشده که شاید از سوی مردم این شغلها جزء مشاغل پست و غیرمقبول بوده است. مردم عادی معمولاً کارآفرینی و یا اختراع را نمیپسندند، زیرا با روال عادی زندگی آنها در تضاد است و این نخبگان هستند که اختراع میکنند و کارآفرینی ایجاد میشود و مشاغل نوین و کالاهای جدید تولید میشود. حتی شهرهای جدید همیشه با انبیاء و اولیاء آغاز میشده است. حضرت پیامبر مدینه منوره را به روش اسلامی بنا نهاد. همه انبیاء با مهاجرت در توسعه شهری نقش داشتند؛ حتی در ایجاد شهر جدید به مبلمان شهری آن هم توجه داشتند. «حنانه» ستون چوبی مشهور پیامبر است که به صدا در میآید، منبر جدیدترین نوآوری بود که حنانه را به شدت ناراحت کرد، ولی پیامبر اسلام در کنار نوآوری، احترام به گذشته و سنت را هم یادآور شد. همه اینها نشان میدهد که تخت و تولید مبلمان نه تنها نیاز بشر، بلکه راه درست زندگی کردن است. انسان ذوق سرشار خود را با ساخت اشیای چوبی به ظهور میرساند؛ چه صنایع دستی کوچک و چه صنایع بزرگ، صنایع دکوری منزل از عناصر چوبی کوچک و مبلمان شهری، از عناصر بزرگ چوبی تولید میشود، حتی اگر تولید از کائوچو یا فلز باشد، رنگآمیزی آن طوری است که تصور چوب بودن را در ذهن تداعی میکند؛ چرا که انسان با چوب مأنوستر است.
مناقصه چگونه است؟
مبلمان، زندگی همه انسانها است و لذا در همه مراحل آن مناقصه و مزایده وجود دارد. برخی خانمها عادت دارند هر هفته به بازار مبل بروند و مبلها را برانداز و قیمت آنها را مظنه کنند تا اینکه شب عید یکی از ارزانترین و باصرفهترین و زیباترین آنها را انتخاب نمایند. سؤالهای متعدد مردم از فروشندگان به قدری مهم است که سازندگان آن را منبع الهام و نوآوری میدانند. به طور مثال دستمال کاغذی در ابتدا فقط برای پاک کردن گریم هنرمندان سیرک طراحی میشد، ولی استفاده مردم از آن در مراکز و مصارف دیگر خود به خود نوآوری ایجاد کرد، تا جاییکه امروزه دستمال کاغذی در تمام مراحل زندگی و کار انسان حضور دارد و چوب نیز تا موقعی که در جنگل است، نهایتاً دستخوش آتش میشود، اما زمانی که تبدیل به کالا و لوازم مصرفی میشود، با حضور مردم برای خرید و فروش آن، سوالات آنان در غالب مناقصه و مزایده مطرح میشود. بدیهی است که مزایده در هنگام فروش است و مناقصه در موقع خرید؛ لذا یک خانم خانهدار موقعی که برای خرید مراجعه میکند، به دنبال قیمت کم و کیفیت بالا است، ولی وقتی همان مبلمان خود را به حراج میگذارد، به دنبال قیمت بالاست؛ یعنی مبلمان دست دوم خود را به بالاترین قیمت پیشنهادی میفروشد. در سطح بینالمللی نیز همین طور است. مردم در خرید مبلمان ممکن است فراموش کنند که آیا تولید داخل است یا خارج، آنها به کیفیت و قیمت میاندیشند و وقتی گفته میشود مثلاً فلان مبلمان «ترک» است، یعنی از ترکیه آمده است. اگر ذهنیت خریدار نسبت به تولیدات ترک کیفیت بهتر را تداعی کند، او ترجیح میدهد آن را بخرد، اما اگر خوب نباشد، ترجیح میدهد نخرد. لذا داشتن برند یعنی محبوبیت و پیشفرض مثبت بسیار مهم است.